Nart en Tineke naar Spanje 2012-2013

Vervolg Algarve

Woensdag 14 november 2012. Fonte de Paderne - Silves - Aljezur.
Pas tegen elven verlaten we de camperplaats van Paderne. Door citrusplantages rijden we naar Silves. We gaan daar boodschappen doen bij de Continente. De camperparking er tegenover is flink uitgebreid. We willen internetten maar in de Wifi-zone bij het zwembad lukt dat niet. We rijden verder richting Aljezur via Monchique. De uitzichten onderweg zijn zeer weids; we kunnen helemaal tot aan de Atlantische Oceaan kijken. Tegen vieren zijn we bij FFS Solar in Aljezur om daar een nieuwe huishoudaccu te kopen. Het wordt een Rolls accu, flink aan de prijs maar volgens de monteur de allerbeste in deze maat en met dit vermogen. Er zit 5 jaar garantie op. Hopelijk zijn we nu van ons stroomtekort probleem af. We rijden voor de overnachting naar de parking achter de mercado in Aljezur. Kunnen we meteen even internetten in het kleine straatje omhoog, waar we al eerder waren. Eerst blijkt Reismee er weer uit te liggen, maar na een klein uurtje is ie weer in de lucht en kan ik alsnog de foto's en het verhaal erop zetten.

Donderdag 15 november 2012 Aljezur - Vila do Bispo (Praya de Castelejo)
De weersvoorspelling klopt: bewolking en veel regen. We lopen even de markt in voor wat aanvulling op de versvoorraad en gaan op weg. In de stromende regen. We nemen nog even een zijweg naar een verlaten strand, maar het laatste stuk is onverhard en de modder stroomt over de weg...gauw maar weer terug en door naar Vila de Bispo. We zoeken de parking op bij Praya de Castelejo. Het restaurantje daar is uitgerekend vandaag gesloten. Af en toe komen er wat mensen die even het strand oplopen; de meeste zijn snel terug. Het waait hard en elke keer begint het weer te plenzen. De golven zijn woestwild! Een goed moment om ons te verdiepen in het Mah Jongg spel. We blijven hier vannacht..hopelijk is het weer morgen beter om wat te wandelen hier.

Vrijdag 16 november2012 Via Lagos naar Portimão
Nou niet echt beter..vandaag eerder nog slechter. We gaan een eindje verder de zuidkust langs in oostelijke richting. Grote dikke wolken razen langs de lucht en het regenwater stroomt over de straten. Als we Lagos inrijden zien we een bordje met 'Camper-service'. Die kennen we hier nog niet. Omdat we toch moeten lozen volgen we de bordjes en die brengen ons naar een inderdaad nieuwe camperplek net buiten het centrum naast een sportstadion. Er is plaats voor zo'n 20 campers en er staat een sanizuil. Even de coördinaten noteren voor een volgende keer. Het hoost nog steeds dus nog maar een eindje verder. We kennen de camperplaats in Portimão, vlak naast de jachthaven. We kunnen parkeren op het verharde gedeelte. We lunchen en gaan dan weer aan een Mah Jongg ronde. Het hoost vreselijk en af en toe staan we te schudden op de wielen. De palmbomen langs de weg staan krom. Tegen vijven wordt het eindelijk droog; we gaan even wat drinken in het cafeetje en internetten. We zien daar op de tv dat er een tornado is overgetrokken en 18 km verder in Silves flink wat schade heeft aangericht! Er zijn ook verschillende campers op de parking daar omgewaaid. Daar stonden we 2 dagen geleden zelf nog! We kijken later nog even nieuws op onze laptop en zien dat het weer de komende dagen beter wordt.

Zaterdag 17 november 2012 Praya Rocha en Portimão
Wind, zon en regenbuitjes wisselen elkaar vandaag af. Er wordt op de camperplaats nog druk nagepraat over de tornado van gisteren, die rakelings ons passeerde. We maken wat korte wandelingetjes, één naar Praya de Rocha, daar staan we vlak bij en 's middags naar Portimão via de rivier de Arade. Echt interessant is het centrum niet, het meeste is er nog aan de havenkant te zien.

ZONdag 18 november 2012 Alvor
Volop zon als we wakker worden, diverse camperaars hebben de stoeltjes al vroeg buiten gezet. We rijden naar Alvor, 6 km terug waar we een wandeling gaan maken uit onze gids. We waren al eerder hier en herkennen de parkeerplaats vol met palmbomen. Er vlak voor is een groot terrein voor campers; er is nu ook de serviceplaats en je moet €4,00 betalen voor een overnachting. Hier starten we onze wandeling: eerst een heel eind langs het strand. Tot je niet verder kunt vanwege de rivier de Alvor die hier in zee stroomt. Het is laag water en voor de haveningang zijn tientallen mensen in de grond aan het wroeten op zoek naar 'clams'. Het laatste stuk naar de haven loopt over een boardwalk. Er is mooi zicht op het dorp en de vissershaven. We maken het rondje af door de straatjes met de vele terrasjes en restaurants. Veel Engelsen verblijven hier voor langere tijd. Terug bij de camper gaan we heerlijk in de zon zitten; er staan maar een stuk of 6 campers op dit grote terrein.

Maandag 19 november 2012 Alvor - Portimão - Albufeira
Onze schuifdeur begint steeds meer te rammelen. Aan de bovenste deurgeleider draait een wieltje niet meer goed rond. We kennen een Peugeotgarage in Portimão en rijden daar eerst heen om te vragen of ze het versleten onderdeel kunnen vervangen. Dat kan, alleen moet de hele geleider worden vervangen dan; het is één geheel. We maken een afspraak voor woensdag en rijden door naar Albufeira. Daar is morgen markt en we willen kijken bij de nieuwe camperplaats in het centrum. We vonden een paar dagen geleden een flyer hiervan onder de ruitenwisser. Er zouden veel voorzieningen zijn zoals een wasmachine, douches en toiletten wifi, stroom en waterservice. Het blijkt een voormalig voetbalveld te zijn, net omgebouwd. Ziet er netjes uit alleen....nog niet alle stroompalen werken, de douches en toiletten worden verbouwd en in de wasmachineruimte ligt alleen nog maar een half tegelvloertje, o ja en één dezer dagen komt er wifi.....We vinden nog een plekje met stroom, de zon schijnt volop en het centrum is vlakbij (1,5km) en de markt wordt aan de overkant gehouden morgen. Er staan hier voornamelijk Zweden (meestal met supergrote campers) en Nederlanders.
Na de lunch gaan we het centrum bekijken. Ziet er nu rustig uit, maar we stellen ons voor hoe het hier in het hoogseizoen zal zijn. Veel straatjes met souvenirwinkeltjes, restaurantjes en terrassen. Via een poort door de rotsen kom je op het strand waar een handjevol Engelsen van de zon geniet. De strandstoelen worden net allemaal op een vrachtwagen geladen om in maart of zo weer neergezet te worden. Omdat het stadje boven op de rotsen is gebouwd kun je ook via een lift of roltrappen naar straatniveau terug. Als we uitgekeken zijn wandelen we naar de camperplaats terug, waar we nog even in de zon uitrusten.

Ans

Geniet maar lekker van het zonnetje!!!
Vandaag is het hier gewoon grijs, grijs en grijs en, jawel hoor, ook nog wat regen (jippie!!!)
Liefs xxxxx

meindert

zon en regen 20 gr

meindert

en de zoete aardappelen liggen klaar

elly

van Alvor naar praia de rocha bovenlangs is een hele mooie wandeling je kan dan door naar Portimao. Het is al wel lang geleden maar wel super mooi. Ook het achterland is prachtig! hebben daar zelfs een schedelkerk ontdekt gesticht in de tijd van de pest. Weet helaas geen plaatsnaam meer. Geniet maar lekker.

Piet Brouwers

De Spaanse slagregens waren hier op TV te zien, net als alle demonstraties in jullie vakantieland tegen alle bezuinigingen. Maar uit jullie dagboeknotities blijkt dat de campertocht toch zonder al te grote problemen verloopt. Houen zo...!

henk gijsbers

ik zie alles heel klein ,kan niets lezen

veel hroetjes henk en maria