Nart en Tineke naar Spanje 2012-2013

Algarve

Donderdag 8 november 2012 Mértola - Vila Real de Santo Antonio (Algarve)
Ook vannacht was het weer aardig raak....flinke regenbuien. We stonden als enig camper aan de kade van Mertola. We rijden eerst naar Pomerão, daar is een aardige wandeling te doen alleen...houdt het nog even niet op met regenen. We blijven even aan de Guadiana staan op de parking en besluiten dan alsnog door te gaan...misschien is het aan de kust wel droog...Er ligt een nieuwe brug naar de overkant van de rivier, zodat we via Spanje naar het zuiden verder rijden. Ook in Sanlucar de Guadiana (S) kijken we even aan de rivier. Aan de overkant zien we Alcoutim liggen, daar willen we ook nog heen; er zijn daar in de buurt een aantal mooie wandelingen volgens onze Algarve-wandelgids. Tegen 3en zijn we op de camperplaats in Vila Real de Santo Antonio. Een zeer groot terrein, waar we elk jaar nog geweest zijn. We moeten nu 2,50 betalen en er is ook saniservice. We lopen eerst het centrum in op zoek naar een wasserette want de stapel vuile was wordt nu wel erg groot en zelf wassen met dit onbestendige weer zie ik niet zitten. Ondertussen is wel de zon volop gaan schijnen!! We vinden er een. We gaan op de fiets de was er naartoe brengen en anderhalf uur later is ie klaar. We genieten van de zon en zien een mooie zonsondergang.

Vrijdag 9 november 2012Vila Real - Castro Marim.
Na het ontbijt gaan we eerst het publieke badhuis opzoeken. Voor 1 euro net zo lang onder de douche staan als je wilt...Het weer is zonnig. We rijden een paar kilometer noordwaarts naar Castro Marim. Daar is morgen de maandmarkt; de camperplaats is dan tijdelijk niet toegankelijk, maar in de buurt zijn voldoende plekjes om de nacht door te brengen. We gaan naar de bieb waar je gratis kunt internetten; het reismee-verslag wordt bijgewerkt en we lezen en beantwoorden de mail.

Zaterdag 10 november Castro Marim
Al vroeg staan de parkeerplaatsen om ons heen vol met auto's, ook veel Spaanse. Tegen half elf wandelen we de markt over; er is van alles te koop, vooral ook veel levende koopwaar,van pluimvee, konijnen en zangvogels tot jonge hondjes aan toe. Verder natuurlijk kleding, huishoudelijke artikelen, speelgoed, en natuurlijk kaas, vis, groenten en fruit. Verder veel kraampjes waar gegeten en/of gedronken kan worden, Bij de diverse kramen liggen baby's in wagentjes, boxen en maxicosy's. Mama roept luid de klanten die passeren toe. Opvallend is dat er vrij veel zigeunervolk achter de kramen staat. We kopen wat verse groente en kaas en proberen een warm baksel met suiker en kaneel uit..smaakt goed. Tegen vieren is alle drukte weer weg, komt de schoonmaakploeg in actie en kunnen we weer op de camperparking gaan staan, waar een tijdje kletsen met onze Schotse buurvrouw (Kay uit Glasgow).

Zondag 11 november Castro Marim - Alcoutim
Volop zon dus goed weer voor een wandeling, hoewel het stevig waait. We nemen uitgebreid afscheid van Kay. We komen maar moeilijk weg, zoveel is er te bespreken. We gaan wandeling 81 uit onze Portugese wandelgids maken zo'n 10 km ten noorden van Castro Marim. Die begint in Azinhal waar we de camper op het dorpspleintje parkeren. Een afwisselende wandeling waarbij we regelmatig weids uitzicht hebben over de rivier de Guadiana en de brug tussen Spanje en Portugal. Afwisselende flora, zelfs massa's cactussen en agaven, veel vogels en een geitenkudde. Regelmatig moeten we een stroompje oversteken via stapstenen en af en toe een fikse klim. Voor de overnachting rijden we via het stuwmeer van Odeleite naar Alcoutim waar we net buiten het centrum een plekje vinden bij de service-zuil. We bekijken het dorp, dat op zich niet zoveel voorstelt (kerkje uit de 16e eeuw en een kasteeltje), maar geschiedkundig van groot belang is geweest. De strategische gelegen binnenhaven werd veroverd door de Fenicieërs, Grieken, Romeinen en de Moren. In 1371 tekenden de Portugese en Spaanse koning de vrede van Alcoutim op met bloemen bedekte boten midden tussen Sanlúcar de Guadiana en Alcoutim. Voor morgen staat nog een wandeling door deze streek op de planning.

Maandag 12 november 2012 Alcoutim , wandeling bij Laranjeiras, en door naar Alte.
Wat zijn we blij met onze Algarve wandelgids! De wandeling van vandaag is weer schitterend. We komen door slaperige dorpjes, een stuk langs de (nu?) chocoladekleurige grensrivier de Guadiana en door een grandioos bergachtig landschap begroeid met steeneiken, amandelbomen, olijfbomen, eucalyptussen, vijgenbomen en naaldbomen terwijl de lage begroeiing bestaat uit lavendel, rozemarijn, tijm en andere kruidige gewassen. We zien massa's blauwe eksters, roodborstjes, kwikstaarten en kwartels. De route staat ook hier prima aangegeven met de bekenden roodgele tekens en de uitzichten op de toppen zijn adembenemend. Wat minder leuk is een woest blaffende hond die meent zijn territorium en een grote geitenkudde te moeten verdedigen. Uitgerekend nu hebben we de dog-daizer niet bij ons, maar we brengen het er levend vanaf!
Na de middag rijden we door het zelfde soort landschap naar Alte via een op de kaart als groen aangegeven weg. Helaas is een groot stuk hier (zo'n kilometer of 10) nog niet zo lang geleden door een brand verwoest; hier en daar beginnen de boomkarkassen weer groene uitlopers te vertonen....het is een bizar gezicht.
In Alte vinden we een rustige parking vlak achter de begraafplaats. Natuurlijk gaan we nog even het centrum bekijken en wat drinken in de plaatselijke taveerne.

Dinsdag 13 november 2012 Alte - Paderne (de 3000 km op de teller voorbij)
Het is maar 12 km naar Paderne. Vorige keer waren we hier al eens, bij de wasplaats en naast de sinaasappelboomgaarden. Het is nu rustiger wat betreft het water halen, maar de sinaasappeloogst is in volle gang. Er staan honderden blauwe kratten klaar. Er zijn een stuk of zes campers hier. Een Nederlands stel zit erbij alsof ze aan het strand zijn; ze hebben dan ook 2 parkeerplaatsen nodig o.a. voor hun ligstoelen...Om 12 uur hangt de was in de zon te drogen en zitten wij in het zonnetje alle bedrijvigheid te bekijken. 's Middags maken we nog een wandelingetje langs de rivier de Quarteira, die o.a .langs een slotruïne komt, een vervallen klooster hoog op de berg, een Romaanse brug en de restanten van een watermolen. Een smal pad voert ons langs de beide oevers van de rivier en we passeren een aantal info-borden met uitleg over de flora en fauna hier.

Piet Brouwers

Heel raar ....om jullie reisverhalen te lezen terwijl je hier met weinig anders dan kabinets-cabaret, midden-oosten-oorlogstaal en toenemend pessimisme wordt volgegoten. En 't biljarten lukte de laatste keer ook al niet zoals ik het wilde. Maar ja: over zo'n week of vijf gaan de dagen weer lengen... Fijn toch?

rob westerhof

Die Tornado,hoe is het jullie vergaan?

Groeten,

Rob