Nart en Tineke naar Spanje 2012-2013

Binnenland van Spanje

Zaterdag 27-10-2012. Arreau - Cascante (Sp)

Met 1404 km op de teller, vertrekken we, na een nacht met continu regen, op weg naar de Spaanse grens. Tot aan de tunnel klimt de weg nog tot 1850m hoogte. Aan de andere kant van de Pyreneeën zien we stukjes blauwe lucht! Er staat wel een stevig wind. Net na Ainsa slaan we af om even later de A1604 te nemen, een 'groene' weg op de kaart die inderdaad door een schitterend landschap gaat. We komen er amper verkeer tegen, behalve wat koeien,geiten en schapen op de weg. Net voor Huesca gaan we richting Tudela. Langs deze weg zien we op een gegeven moment tientallen gieren in de lucht. We rijden Tudela door en zoeken 10km verder de camperplaats in Cascante op. Er staan hier een stuk of 10 campers. Ook hier waait het flink en het is koud!!!

Zondag 28-10-2012 Cascante - Soria
We gaan eerst een flinke wandeling maken door dit aardige stadje. We bekijken Arcos del Romero, een mooie kerk met aangebouwde kruisgang met bogen. We hopen eigenlijk ook ergens een internet te vinden, maar op zondag is dat hier niet het geval. We rijden naar het 80 km verder gelegen Soria. Onderweg krijgen we met een sneeuwbui te maken. We vinden een mooie parkeerplaats aan de rivier de Duero en na de lunch bezoeken we eerst de Ermitage San Saturio. Binnen is alles in de oorspronkelijke staat en er hangen mooie schilderijen. Ook de kapel met hoog frescoplafond is de moeite waard. We boffen dat de klok een uur is terug gezet want om 14.00 uur gaat het gebouw dicht voor publiek. Net ernaast vinden we nog een cache. We wandelen een eind langs de Duero en komen uiteindelijk in het centrum waar we nog wat interessante gebouwen bekijken, o.a de Iglesia de San Juan de la Rabanera, het oude gemeentehuis en een wat nieuwere kloosterkerk. De zon schijnt gelukkig, maar het blijft koud. De Spanjaarden hebben steevast allemaal een das om, muts op en handschoenen aan. Ook hier vinden we geen internet. Als de zon onder is doen we de kachel aan. Buiten is het dan 9 graden. Morgen maar weer een eindje verder zuidwaarts.

Maandag 29-10-2012. Soria - Palazuelos de Eresma.
Voordat we Soria uitrijden doen we bij de Lild wat boodschappen. Oei wat was het koud vannacht! De lucht is strak nu blauw.
We rijden een heel stuk door een soort met lage naaldbomen beboste hei op ca 1100 m hoogte. Er is maar weinig hoogteverschil heir.
In Turégano houden we een korte stop op de camperplaats. De loosplaats is helaas verstopt en dus onbruikbaar. We rijden naar Palazuelos de Eresma, die onverwachte service heeft. Prima dus. We zijn net de 2000 km grens gepasseerd. Palazuelos ligt 7 km van Segovia. We zoeken een bushalte, de bus gaat zo ongeveer elk half uur, mooi voor morgen. We gaan dan op zoek naar de bibliotheek om te internetten in het zusterdorp Tabanera del Monte. Die blijkt tot 17.00 uur gesloten. We hebben geen zin om 3 kwartier te wachten. Tot de zon onder gaat zit ik buiten. Nart gaat even plat; hij is snotverkouden geworden.

Dinsdag 30-10-2012. Palazuelos - Ávila
Het heeft de hele nacht gehoosd en nog steeds lijkt er geen einde aan te komen. Nart voelt zich hondsberoerd. Dus van een bezoekje aan Segovia is geen sprake. Tegen elven rijden we naar de bieb waar ik tevergeefs 'reismee' probeer bij te werken: hun server ligt plat wegens onderhouds-werkzaamheden. Dan maar de mail doorlezen en even op facebook wat melden en reageren. Het blijft regenen dus rijden we een eind door naar Avila, niet zo ver (70km), Op de grote parking vlak bij de oude stadsmuur blijven we staan. Nart gaat meteen plat en ik houd me bezig met wat haakwerk en 'Tonio'. Pas tegen achten als we gegeten hebben lijkt de regen op te houden...

Woensdag 31-10-2012 Ávila - Rio Tajo bij Cañaveral
Onvoorstelbaar zoals het weer hier van de ene op de andere dag verandert. We worden wakker met een strakblauwe lucht en volop zon! Nart is al wat opgeknapt hoewel hij de hele nacht heeft liggen hoesten. Hij zegt dat ie fit genoeg is voor een wandelingetje door Ávila. Het is een schitterende oude stad, op de Werelderfgoedlijst. Het is een combinatie van middeleeuwse gebouwen en nieuwe pandjes, cafeetjes en winkeltjes. Vooral de stadsmuur is imposant: 2,4 km lang met 88 torens en 9 poorten. We maken er een wandeling overheen en de uitzichten op de omliggende bergen zijn grandioos. Er zijn diverse kloosters, kerken en een sobere kathedraal. Tegen enen zijn we terug op de parking, we eten wat en rijden dan door in de richting van Cáceres via Placencia. We moeten een supermarkt vinden want morgen is het 1 november, een nationale feestdag en dan is alles dicht. In Placencia doe ik boodschappen bij een grote Carrefour; Nart is op en gaat een uurtje onder zijl. Het is nog 80 km naar Cáceres en al kwart voor 6. We besluiten om naar het dorp Cañaveral te rijden, daar zou volgens de ACSIgids een camperplaats zijn. Het coördinaat klopt niet; we vinden geen camperplaats, en ook wat dames uit het dorp zijn er niet mee bekend. Op de kaart zien we dat er vlakbij een stuwmeer is bij de rivier de Taag. Daar vinden we een bij oud, maar niet verlaten stationnetje, (Rio Tajo), een rustig plekje voor de nacht. Het ligt aan de spoorlijn Madrid - Cáceres. De zonsondergang is spectaculair! De temperatuur is hier ook na zonsondergang een stuk aangenamer; we zijn dan ook inmiddels van 1200m gedaald tot 200m, zeker 10 graden verschil!

Donderdag 1 november 2012 Cáceres
Naar Cáceres is het nog maar 33 km. We rijden via de weg langs het stuwmeer Alcantara. De camperparking staat aardig vol, maar we vinden nog een plekje. Het is maar een klein eindje naar het centrum. Alweer een schitterend bewaard gebleven erfgoed: paleizen, kerken en adellijke huizen, hoog boven het nieuwe gedeelte. Bij de Plaza Major gaat de trap omhoog. Het is rustig overal; een vrije dag voor de Spanjaarden die vandaag Allerheiligen vieren. We lopen eerst via de toeristeninfo naar een internetkantoortje. Helaas pas om 17.30 open. Als we om vier uur uitgekeken zijn en wat hebben uitgerust in een gezellige tapasbar hebben we geen zin om nog anderhalf uur rond te hangen, dus lopen we terug en besluiten morgenochtend om 10.00uur het nog eens te proberen. Ondertussen is de tweede serie foto's en verhalen al af....

Elly van der Vaart

Ha luitjes, Hoe zit het met de ooievaars toen wij er vorig jaar waren ook in Avilla stikte het ervan zijn er nu niet zo veel? Bekend terrein waar jullie nu zijn en waren ook Ainsa en de Bielsa tunnel zijn voor ons bekend terrein. In Lliguerra de Cinca al eens op een camping gestaan met idd heel veel gieren boven je een prachtig stuk natuurschoon in de Spaanse Pyreneën. Volg jullie!!

Piet Brouwers

Zo te lezen wel wat fysieke en meteorologische tegenspoed in de eerste dagen van jullie reis. Maar jullie ontlopen (ontrijden is het eigenlijk..!) de reuring hier over het regeeraccoord van de nieuwe ploeg. Alhoewel: in Spanje weten ze ok wat zuiniger aan doen betekent..!
Goeie reis en hou 't recht!

Joke & Theo

Opnieuw mooie reisverslagen inclusief Schitterende "plaatjes"....wij genieten mee.... Veel plezier én Cultuurgenoegens maar vooral met heerlijk weer...!

Els

Ben ook weer meegereisd. Wederom erg fijn om virtueel mee te kijken maar jullie belevenissen. Hier is de herfst overduidelijk begonnen. Het laatste groen doet nog zijn best om nog even te blijven maar moet elke dag meer het veld ruimen voor geel, rood en bruin, heb mooie foto's kunnen maken van de Hoge Dijk, vorige zondag. Mijn plaid volgt gestaag. Ben de vierkaantjes aan elkaar aan het haken..wat een werk! Veel plezier samen en rustigjes aan. Liefs van mij hier voor jullie ginder.

Piet Brouwers

Ik blijf jullie reiservaringen volgen. Ik mis Narts tegenstand wel op het (biljart)groene laken. Iets te merken van de economische malaise in Spanje? Of maakt de zon ( als ie er is..) veel goed?

Veel reisplezier toegewenst en laat Obama winnen !

piet

Joke

Heerlijk.... Weer in Portugal neergestreken.
Leuk toch nog even snel je stem vanmiddag te hebben gehoord Nee... Jij levert geen tafelweefgetouwen voor mijn komende winterhobby...haha..

Veel plezier daar...we wachten jullie verslagen wel weer af..
Dikke knuf

joke en vast ook wel van Theo..

Piet Brrouwers

Leuk om virtueel met jullie mee te reizen. Maak je geen zorgen over je pensioen, Nart. Als de nood aan de man komt is er altijd nog de kas van de biljartclub..!
Rob nog steeds de carambole-kampioen. Maar we doen ons best om aan kop te komen (zonder doping.!)
Geniet van al het moois en interessants dat je op jullie reis ontmoet.

Piet

Ton en Clara

Hoi Nart en Tineke

Leuk om jullie weer te volgen op jullie reis.
Fijn dat jullie er weer op uit zijn.
Geniet ervan, dat doen wij ook als we jullie verhalen en foto's zien

Groetjes Ton en Clara