Nart en Tineke naar Spanje 2012-2013

Alentejo door...

Vrijdag 2 november 2012 Cáceres - Parc Natural de los Burruecos

Eindelijk dan internet! Bij een Locutorio. Meteen maar twee verhalen en fotoseries achter elkaar verstuurd. Hebben de thuisblijvers wat te kijken en te lezen voorlopig. Na de lunch vertrekken we van de camperplaats en gaan een kijkje nemen in het natuurpark Parc Natural de los Burruecos zo'n 20 km ten westen van Cáceres. Er zijn verschillenden wandelingen te maken; de langste is 31/2 uur helemaal om de twee stuwmeertjes heen. Er moeten veel vogels zijn en ooievaars die hun nesten op de kale rotsen maken. We parkeren vlak bij het bezoekerscentrum dat gesloten blijkt te zijn. We maken een kort wandelingetje naar het (soort openlucht)museum en gaan even kijken bij het eerste meer. We besluiten op de parking te overnachten zodat we morgenvroeg de lange wandeling kunnen starten.

Zaterdag 3 november 2012 Parc Natural de los Burruecos - Valencia de Alcántara

Ook nu weer worden we verrast door een plotseling weersomslag: het hoost de hele nacht en pas tegen elven wordt het wat minder. We besluiten het gemiezer te trotseren met regenkleding en plu en de korte wandeling te maken. De temperatuur ligt rond de 20 graden. Een uur heen en terug langs het eerste meer en door het rotslandschap. Samen met de laaghangende nevel heerst er een aparte sfeer. We zien de grote rotsen waar de ooievaars in februari nestelen en zien in het water een reuzenotter op jacht naar visjes. Hier en daar klimt ie even op een rots om de gevangen visjes te verschalken. We kunnen hem een hele tijd volgen...een schitterend gezicht! Verder wemelt het er van de vogels: leeuweriken, klapeksters, hoppen, kleine zangvogels, futen, ganzen, reigers en wilde eenden. We zijn blij dat we er toch op uit zijn gegaan. Verder op richting Portugese grens ligt nog een natuurgebied langs de rivier de Taag. Daar willen we morgen heen. We rijden alvast een 80 km die kant op en doen inkopen en overnachten in Valencia de Alcántara. Er is geen officiële camperplaats, maar naast een rustig park is een aardig plekje.

Zondag 4 november 2012 Valencia de la Alcántara (E) - Aldeia de Luz, Alentejo (Portugal).
Het weer is te slecht om naar het natuurpark te gaan. Omdat de was ook gedaan moet worden besluiten we dan maar de 22 km naar de camping in St Antonio das Areias in Portugal te rijden. Hopelijk is er ook een wasdroger! Daar aangekomen blijkt er zelfs geen wasmachine te zijn dus maken we rechtsomkeert en gaan Spanje weer in. We gaan via Codosera naar Badajos. Volgens de ACSIgids moet daar een camperplaats met service zijn, maar de coördinaten kloppen niet. In Badajos maken we een rondwandeling door het oude centrum (het is gelukkig nu droog), We bekijken de Alcazaba, de kathedraal en de gezellige smalle straatjes. Er ligt een mooie brug over de Guadiana (de grensrivier met Portugal). Via Olivenza en Villanueva del Fresno rijden we vandaag voor de 2e keer Portugal weer in. In Luz net voorbij Mourão vinden we een mooie camperplaats, met service. Er staan een stuk of10 campers. Er is zelfs een wasplaats bij....misschien als morgen de zon schijnt....?

Maandag 5 november 2012 Luz - Mina de São Domingos

De dag beginnen we met een wandelingetje door Luz. Het oorspronkelijk dorp is door het stuwmeer verzwolgen en waar we nu door lopen is in 2002 gebouwd voor de bewoners. Een kerkje is exact nagemaakt en er is een museum met herinneringen aan het oorspronkelijke dorp. Er zijn kaarsrechte straten en er hangt weinig sfeer.... We doen wat boodschappen bij de buurtsuper en vertrekken dan voor een ritje door het rustige Alentejo in zuidelijke richting via smalle landweggetjes. We zien niks anders als uitgebreide olijfgaarden met hier en daar een stukje wijnbouw. Het zicht op het grote stuwmeer is wel spectaculair. Het is de hele dag droog en de temperatuur is goed...alleen missen we de zon! Op de camperplaats van Mina is het ook niet druk; een stuk of 15 campers. We waren hier vorig jaar ook, toen stond het hutje mutje. Een gezellige rustige plek aan een meer. Hier zouden we een tijdje kunnen blijven, ware het niet dat we merken dat de huishoudaccu wel erg snel leeg raakt, ook al schijnt de zon niet ( die er voor moet zorgen dat de zonnecellen worden opgeladen), we hebben een heel eind gereden en dan zou ie toch minstens een dag of 2,3 stroom moeten leveren....

Dinsdag 6 november 2012 Mina de São Domingos
Een stralende dag: we maken uit onze Voetzoekerwandelgids een wandeling die over het oude spoorwegtracé van de koper-en pyrietmijnen naar de rivier de Guadiana loopt. Het is een verwoest landschap! Alle mogelijke kleuren komen we tegen: paars, rood, groen, geel, bruin en zwart. Ooit woonden en werkten hier 8000 mensen, nu nog maar 600. In 1965 werden de mijnen gesloten: geen koper meer dat rendabel genoeg was om te blijven exploiteren. Wat overbleef zijn vervallen bouwwerken van stationnetjes, schoorstenen, fabrieken en ovens. De riviertjes en meertjes zitten vol met gif. Een bizar landschap! In het dorp zelf ontdekken we de nieuwe sani-zuil en een toilet/douchegebouwtje; het ziet er keurig netjes uit, alleen ontbreken van alle douches de kranen en de douchekoppen!! Tegen twee uur zijn we terug op de camperplaats, zetten de stoeltjes buiten en genieten van de zon.

Woensdag 7 november 2012 Mértola
De bakker toetert om half 9 op de camperplaats...makkelijk! Eerst een smsje naar Marietta want die is jarig vandaag! Het miezert weer eens en we kunnen geen stukje blauwe lucht ontdekken. We gaan naar Mértola, 16 km verderop. We moeten wat boodschappen doen en willen dit dorp wat uitgebreider bekijken dan vorig jaar. We vinden de mooie parking aan de Guadiana en babbelen even met een Nederlands/Amerikaans paar, dat daar met hun schip ligt aangemeerd. We doen boodschappen bij een mini-mercado en de dagmarkt. Omdat het regent gaan we na de lunch eerst een poosje lezen. Om half vier klaart het op en gaan we op pad. Eerst naar het kasteel en de burcht op het hoogste punt en dan wat straatjes door. We komen een kapper tegen en Nart gaat voor een knipbeurt. Een gezellige boel daar binnen. Een oudere man die zijn vrouw vergezelt, geeft voortdurend commentaar op de bezigheden van de kapper die een tweetal jonge mannen millimetert. Zijn vrouw wordt ondertussen door een kapster onder handen genomen en ook daar houdt hij goed toezicht. Ik versta er niet veel van maar aan de reacties te zien heeft iedereen er veel plezier om. Voor 6 euro is Nart klaar en kan er weer een tijdje tegen.

Marietta

Hoi, bedankt voor je felicitatie. We hebben m'n verjaardag gezellig gevierd, met 15 dames. Jammer genoeg zonder jou!
Vrijdag afscheid van Ruth, ben heel benieuwd hoe een en ander verloopt, Jan heeft in ieder geval reuze zijn best gedaan.........Veel plezier nog! Groetjes, Marietta