Nart en Tineke naar Spanje 2012-2013

Frankrijk door...

Maandag 22 oktober 2012 Van Waalre naar Piney
Om 10.00 uur rijden we weg uit Waalre nadat we nog even van de buren afscheid hebben genomen. Het weer is prima. Via Maastricht rijden we net na elven België in. Als bestemming voor vandaag hebben we Pontigny vlakbij Auxerre in de GPS gezet. De route gaat dwars door de Ardennen waar de herfstkleuren schitterend zijn. Net na Bouillon passeren we rond 14.00 uur de Franse grens. Voorbij Chalons-en-Champagne wijzigen we onze bestemming voor vandaag in Géraudot aan Lac d' Orient. Moet een mooi plekje zijn vlak aan het meer. Helaas blijkt de camperplaats te zijn opgeheven; overal hoogtebarrières. Dan rijden we 6 km terug naar Piney waar we ( na 488 km) naast het oude station een plekje voor de nacht vinden.

Dinsdag 23 oktober 2012 Via Pontigny naar St Pourcain sur Sioule
Allereerst gaan we bij Le Lac d'Orient kijken. We rijden er omheen en stoppen bij interessante punten. We beklimmen een vogeluitkijktoren en zien massa's (water) vogels bij het fourageren; veel reigers, ganzen en kraanvogels. Verderop zien en horen we grote vluchten kraanvogels overvliegen. Tegen lunchtijd zijn we in Pontigny en bekijken daar de kolossale abdij van buiten en van binnen. Opvallend is dat binnen alleen het kerkgedeelte is 'aangekleed'. De ruimte er omheen is leeg en kaal. Wel is er een prachtige tuin bij.
In Auxerre doen we even inkopen bij de Lidl.
Ons einddoel vandaag is St. Pourçain-s-Sioule een ruime camperplaats achter sportvelden en aan de rivier de Sioule; het staat er behoorlijk vol. Alle plekken direct aan het riviertje zijn bezet! Er staan zo`n 30 campers hier.

Woensdag 24 oktober Naar de Puy de Dôme
Ik word wakker van een groep scholieren die op het atletiekveld aan het sporten zijn.
Tegen tienen rijden we weg. De zon schijnt volop. Via Gannat en Aigueperse gaat het naar Clermont Ferrand. Col de Ceyssat ligt zo'n 14 km verder en daar op de parkeerplaats begint onze beklimming van de Puy de Dôme, tevens het begin van de wandeling uit onze wandelmap: 500 wandelingen in Frankrijk. Het gaat een uur lang tamelijk steil de berg op, maar de uitzichten over de tientallen vulkanen zijn grandioos, vooral ook door de prachtige herfstkleuren. Regelmatig komen er wandelaars met grote rugzakken ons voorbij: die gaan met hun matrasparachute een eindje vliegen vanaf de top. Ze moeten te voet naar boven; de parking boven is opgeheven en het treintje gaat alleen 's zomers. We lopen boven langs de diverse infoborden om het zendmastencomplex heen en pakken dan naast de eindhalte van het treintje het Sentier de chévres. Deze route daalt steil af naar beneden via houten trappen en komt door een klein bosje. Als het terrein weer open is volgen we de gele route die helemaal rechtsom onderlangs de Puy de Dôme loopt door bebost terrein. Uiteindelijk komen we weer bij de bergpas Ceyssat uit. In totaal zijn we zo'n vier uur onderweg geweest in dit meer dan spectaculaire landschap! Nog overleggend waar we voor de overnachting naar toe zullen gaan komen we er achter dat onze linkervoorband helemaal plat staat. Een Nederlander vertelt dat hij ‘m hoorde leeglopen... ANWB gebeld....na 2 uur wachten komt een Dépannage Assistance met een grote wagen. De monteur verwisselt de lekke band voor degene die we onder de camper hebben hangen. We spreken af dat we de volgende ochtend de band komen ophalen nadat hij bij zijn garage in Pont du Chateau is gerepareerd. Het is inmiddels donker dus blijven we vannacht op deze parking.

Donderdag 25-10-2012. Puy de Dôme - Villeneuve
Om goed 10 uur zijn we bij de garage en wordt de gerepareerde band weer verwisseld met de reserve. Het ventiel bleek kapot te zijn... Omdat we geen zin hebben voor de 3e keer Clermont Ferrand door te rijden kiezen we voor een stuk A75 tot aan Massiac en gaan dan via de N 121 dwars door de Auvergne richting Cahors. Een schitterende route door dit vulkanen landschap. Alle mogelijke 'ac' dorpjes en stadje komen we door. We zien kuddes prachtig bruine koeien met de lange hoorns, de Salers. 95% van de melk van deze koeien wordt gebruikt voor de kaasproductie, de Fromage de Salers. We stoppen voor lozen en lunch in Neussargues-Moissiac. Er is hier gratis WiFi. We lezen de mails door en ik facebook even. Niet leuk om te lezen dat die gribuszooi van KPN ook ons mam de stuipen op het lijf jaagt. Om 17.15 uur stoppen we in Villeneuve voor de overnachting. We lopen dit mooie oude stadje even door; er zijn nog echte stadspoorten met valhekken met spijlen en middeleeuwsaandoende pandjes.

Vrijdag 26 oktober 2012 Villeneuve - Arreau.
Voor het eerst worden we wakker zonder zon! Nadat we water hebben aangevuld en goed en wel op weg zijn richting Spaanse grens begint het te regenen en het houdt niet meer op totdat we op de camperplaats in Arreau zijn, 30 km voor de Spaanse grens.
We rijden richting Montauban en dan Toulouse. We willen eigenlijk nu niet dwars door die stad en onze MIO stuurt ons prima via een binnendoor route naar Lannemezan. Door de dikke bewolking zijn de Pyreneeën niet van veraf te zien. Morgen de Bielsa-tunnel door en hopelijk is het aan de andere kant van de Pyreneeën beter weer.

Harrie en Rieny

Peima start, houden zo. Hier in het zuiden is het héérlijk warm.